Postagens

Two Books about Otto Preminger

Imagem
Posted July 2 , 2014 From Cineaste , Summer 2008 (Vol. XXXIII, No. 3). It’s gratifying that Such Good Friends has finally come out on DVD. — J.R. The World and its Double: The Life and Work of Otto Preminger by Chris Fujiwara. New York : Faber & Faber, 479 pp., illus. Hardcover: $35.00. Otto Preminger: The Man Who Would Be King by Foster Hirsch. New York: Alfred A, Knopf, 573 pp., illus. Hardcover: $35.00 Few film directors resist critical biography as much as Otto Preminger, given all the puzzling and intractable mismatches one encounters as soon as one tries to reconcile his very public life with his no less private body of work as an auteur. This is a difficulty acknowledged in the title and subtitle of Chris Fujiwara’s book, and one he essentially tries to resolve by splitting most of his chapters into two sections. But the overall disassociation of Preminger’s life and work, even though it’s addressed by this structure, still becomes a

Queen Elizabeth II Meets Marilyn Monroe, Joan Crawford, & Brigitte Bardot

Filme do Dia: E Agora, Aonde Vamos? (2011), Nadine Labaki

Imagem
E Agora, Aonde Vamos? ( Et Maintenant on Va Où? , França/Líbano/Egito/Itália, 2011). Direção: Nadine Labaki. Rot. Original: Rodney Al Haddid, Thomas Bidegain, Nadine Labaki & Sam Mounier. Fotografia: Christophe Offenstein. Música: Khaled Mouzannar. Montagem: Véronique Lange. Dir. de arte: Cynthia Zahar. Figurinos: Caroline Labaki. Com: Claude Baz Moussawbaa, Leyla Hakim, Nadine Labaki, Yvonne Maalouf, Antoinette Noufaily, Julian Farhat, Ali Haidar, Kevin Abboud. Num vilarejo libanês, as tensões entre cristãos e muçulmanos resultam em boa parte dos maridos e filhos das mulheres mortas. Quando um incidente leva a morte de mais um garoto da região, sua mãe acoberta o fato o quanto pode, temendo pela reação do outro filho. O imã e o padre, por sua vez, convocam os moradores para uma festa, animada pelas garotas russas em trânsito, sendo que a comida e a bebida foram devidamente “vitaminadas” com haxixe. Quando acordam, os homens passam a lidar com mulheres e mães que sim

The Smiths - There is A Light That Never Goes out

I could not have said what I was afraid of, for my fear was altogether undefined and vague, but there was great fear upon me. As I walked on to the hotel, I felt that a dread, much exceeding the mere apprehension of a painful or disagreeable recognition, made me tremble. I am confident that it took no distinctness of the shape, and that it was the revival for a few minutes of the terror of childhood. Charles Dickens, Great Expectations

Manifestantes do Ocupe Estelita deixam prédio da Prefeitura do Recife

Imagem
Os manifestantes do grupo Ocupe Estelita deixaram o hall do prédio da Prefeitura do Recife , por volta das 16h desta terça-feira (1º). O mandado de reintegração de posse foi levado por um oficial de Justiça , que comunicou oficialmente o grupo sobre a decisão judicial concedida na noite da última segunda (30). Os funcionários da Prefeitura que trabalham no prédio já haviam sido dispensados no começo da tarde. As cerca de 50 pessoas que estavam acampadas deixaram o local e passaram a caminhar pela avenida Cais do Apolo. O grupo seguiu em passeata até o acampamento que está montado sob o Viaduto Capitão Temudo, nas proximidades do Cais José Estelita. O grupo está ocupando o espaço desde que a reintegração de posse do terreno do cais foi cumprida. Uma reunião entre representantes do Ocupe Estelita e da Prefeitura do Recife está marcada para esta quarta-feira, às 15h. O prefeito Geraldo Julio vai participar, junto com os secretários Jayme Asfora (Juventude) e Antônio

Francois Truffaut's La Nuit Americaine Theme

Filme do Dia: O Pequeno Soldado (1963), Jean-Luc Godard

Imagem
O Pequeno Soldado ( Le Petit Soldat , França, 1963). Direção e Rot. Original: Jean-Luc Godard. Fotografia: Raoul Coutard. Música: Maurice Leroux. Montagem: Agnès Guillemot, Lila Herman & Nadine Trintignant. Com: Michel Subor, Anna Karina, Henri-Jacques Huet, Paul Beauvais, Lázló Szabó, Georges de Beauregard.            Bruno Forestier (Subor) é um matador de aluguel, especializado em matar terroristas, que se exila na Suiça e reluta em ser o autor do assassinato que os comparsas Jacques (Huet) e Paul (Beauvais) lhe encomendam. No ínterim, apaixona-se pela jovem e sedutora Veronica Dreyer (Karina), que também possui relações com o homem que Bruno deve assassinar. Pressionado por ser um desertor da Guerra da Argélia, Bruno é induzido a matar o homem. Não escapa, no entanto, de uma sessão de torturas perpetradas por uma dupla de comunistas. Foge do cativeiro,  assassina o homem e, ao mesmo tempo, sabe da morte de Veronica. Apesar de tudo, fica satisfeito pois sabe qu

Le cinéaste américain Paul Mazursky est mort

Imagem
Le cinéaste américain Paul Mazursky, cinq fois nommé aux Oscars, auteur notamment de Bob et Carole et Ted et Alice ou du Clochard de Beverly Hills , est mort à 84 ans, a indiqué son agent mardi 1 er juillet. « Il était notre Fellini américain. Il va me manquer énormément » , a écrit sur Twitter son ami, le réalisateur Mel Brooks, le décrivant comme « l'un des plus talentueux réalisateurs et scénaristes à avoir jamais fait des films » . Selon la presse spécialisée, Paul Mazursky a été victime d'un arrêt cardiaque à Los Angeles . M. Mazursky a réalisé une quinzaine de films, des comédies douces amères sur Les choses de l'amour , titre de l'une de ses œuvres, ou sur la grandeur et décadence de la vie américaine, comme dans Le clochard de Beverly Hills , avec Nick Nolte et Bette Midler. Mazursky a été nommé une première fois aux Oscars en 1969 pour le scénario de la comédie échangiste Bob et Carole et Ted et Alice , puis pour ceux de Harry et Tonto en 1974,

Wagner ~ Tannhäuser Overture

How Today's Technology Is Rapidly Catching Up to Star Trek

Imagem
In a distant part of the galaxy, 300 years in the future, Starship Enterprise Captain James T. Kirk talks to his crew via a communicator; has his medical officer assess medical conditions through a handheld device called a tricorder; synthesizes food and physical goods using his replicator; and travels short distances via a transporter. Kirk's successors hold meetings in virtual-reality chambers, called holodecks, and operate alien spacecraft using displays mounted on their foreheads. All this takes place in the TV series Star Trek , and is of course science fiction. This science fiction is, however, becoming science reality. Many of the technologies that we saw in Star Trek are beginning to materialize, and ours may actually be better than Starfleet's. Best of all, we won't have to wait 300 years. Take Captain Kirk's communicator. It was surely an inspiration for the first generation of flip phones, those clunky mobile devices that we used in the 1990

United States of America's National Anthem

Flying - The Pholhas

Goin' Down Slow - Duane Allman

When she is explaining to Rodolphe and Clémence why she can never marry Prince Henri, Fleur-de-Marie concludes her pathetic confession: "I love Prince Henri too much, I respect him too much, ever to give him a hand that has been touched by the bandits of the Cité" (...). The formula recapitulates the antithesis that governs her existence, and suggests the uncrossable bar separating the terms of the antithesis. Calling upon Freud's concepts of the "displacement upwards" that can occur in the symptoms of the hysteric neurotics, we can say that "hand" here is a metonymy, a euphemism that displaces the place of uncleanness, of soillure . Peter Brooks, Reading for the Plot , p. 149

Filme do Dia: Arca Russa (2002), Aleksandr Sokurov

Imagem
Arca Russa ( Russkij Kovcheg , Rússia/Alemanha, 2002). Direção: Aleksandr Sokurov. Rot. Original: Aleksandr Sokúrov, Boris Khaimski, Anatoli Nikiforov & Svetlana Proskurina. Fotografia: Tilman Büttner. Música: Serguei Yevtushenko. Montagem: Stefan Ciupek, Serguei Ivanov & Betina Kuntzsch. Dir. de arte: Natalya Kochergina & Yelena Zhoukova. Figurinos: Maria Grishanova, Lidyia Kryukova & Tamara Seferyan. Com: Serguei Dontsov, Mariya Kuznetsova, Leonid Mozgovoi, David Giorgobiani, Aleksandr Chaban, Maksim Sergueiv, Anna Aleksakhina, Vladimir Baranov. Esse tour-de-force técnico em um plano único, fato inédito na história do cinema, e tendo como mestre-de-cerimônias um aristocrata francês do século XIX (Dontsov), apresenta um passeio pelo Hermitage, em que a beleza pictórica dos poucos quadros destacados mescla-se a história política do país e a exuberância visual do período em que as cortes tzaristas ainda comandavam o então Império Russo. Seu requinte visu